Kamp 2017

Kamp – dag 1

Hallo allemaal,

Hier een berichtje van ons uit Ameland. De eerste dag zit erop en we hebben enorm genoten. Na een gezellige busreis die snel voorbij ging kwamen wij aan in Holwerd. Met op de achtergrond het eiland Ameland werden de eerste selfies geschoten in het zonnetje dat heerlijk scheen.

Half 12 stapten we op de boot die ons naar de haven van Ameland bracht. Bij de haven stapten we op de fiets naar ons verblijf ‘’de Blierherne’’. Na het verplichte praatje over de huisregels mochten we dan eindelijk de kamers op…

Omdat het nog lekker weer was besloten we snel de spullen te pakken om het strand op te gaan, waar een aantal stoere jongens en meiden zelfs het koude water in durfden. De andere meiden namen de gelegenheid om even lekker bij te kleuren in de zon.

Het avondeten bestond vandaag uit pasta met gehakt- en groentesaus. Een aantal jongens konden hier niet op wachten en besloot geheel volgens plan, telefonisch een pizza te bestellen. Oh wat waren ze blij toen de bezorger langskwam. Samen met andere kinderen werd de pizza verdeeld en opgegeten. Gezien de lege pannen vonden de kinderen de pasta in ieder geval lekker. Na nog even buiten te hebben gespeeld zochten we het bos op voor het spel Stratego.

Na het bosspel was het voor de jongens tijd om te ‘’chillen’’ op de kamers en speelden de meiden nog samen het spel weerwolven.

Morgen (dinsdag) gaan we de zeehondjes bekijken en een bezoek brengen aan het natuurmuseum. Hoe dit verloopt horen jullie in het volgende verslag.

Groetjes vanuit Ameland!!

Kamp – dag 2

Hoi allemaal,

Dit is alweer de tweede dag op kamp in Ameland. Nadat we lekker hadden uitgeslapen zijn we naar het natuurmuseum gegaan. Hier hebben wij een leuke film gekeken over de natuur op Ameland en voerde de verzorgster haar vissen. Na deze voedershow mochten de kinderen vrij rondlopen in het museum. Viktor maakte volop gebruik van de lift om bij het mooie uitzicht te komen.

Na alle informatie opgezogen te hebben was er nog even tijd om het dorpje in te gaan. Hier kocht Lauri haar geliefde schapenknuffel en moest Rachel nog haasten om op tijd weer bij de fietsen te zijn, want ja, ze had van alles gezien in de winkeltjes…

Daarna stond de Robbentocht op het programma. Na even varen kon er (volgens Younes veeeeeeel te lang) vanaf het dek lekker genoten worden van de zon en de zeehondjes op de zandbanken. Het was schitterend weer!

Om nog verder van het mooie weer te genieten zijn we daarna naar een leuk meertje gegaan om even in het water te plonzen. Dit was een meertje met een kabelbaan en vlot waar Nick en Milan niet uitgespeeld raakten.

Vandaag hebben we lekker makkelijk gegeten, patat gaat er altijd in;) Jayden, Sven, Adelaar, Sam en Babette hebben de tafel gedekt. Vooral Babette was trots op het resultaat! Terwijl we op de patatjes moesten wachten, hebben we nog even een volleybalspel gedaan.

Na het eten stond er nog een bijzonder avondprogramma te wachten. Kampvuur op het strand met marshmallows! Voor de perfecte marshmallow moet je trouwens bij Brayan zijn.

Milan pakte nog even de gelegenheid om een nachtduik te nemen, samen met Jayden. Inmiddels was het al donker en moesten we op de tast naar huis fietsen.  Moe maar voldaan zijn we lekker naar bed gegaan en gaan we morgen op tijd uit bed voor het wadlopen en hopelijk een lekkere middag aan het water! Ook gaan we barbecueën wat hopelijk erg lekker en gezellig wordt.

Tot morgen allemaal!

Een Amelandse zwaai van de kampgangers!

Kamp – dag 3

Beste ouders,

Allereerst excuus voor de late plaatsing van het verhaal van dag 3, maar wij waren simpelweg K.O… Daarom bij deze het vervolg op dag 2 ;).

Ondanks dat we door de wekker heen geslapen waren, stonden we toch op tijd naast het bed om te ontbijten en klaar te maken voor het wadlopen. Bij het plaatsje Buren stond op het wad een gids genaamd Hans op ons te wachten.

Op het wad liet hij ons verschillende dingen zien en proeven, zoals kokkels, krabbetjes, zeesterren, scheermesjes, Japanse oesters en wadpieren. Op een gegeven begon het tij te keren en kreeg onze gids Hans het een beetje benauwd. We moesten gauw terug naar de kant om zo niet tot onze oksels in het water te staan.

Eenmaal terug op de kant begon de zon te schijnen en reden we vlot terug naar ons verblijf. Hier hebben wij ons snel omgekleed en goed ingesmeerd (op enkele lichaamsdelen na, he Babette?;-)). Bij het duinmeertje was het een drukke bedoeling.

Na een ijsje en een tijdje ‘’lekker’’ gespeeld te hebben met scheerschuim en Duitsers, zijn we naar huis gegaan om te starten met de barbecue. Van zelfgemarineerde kip- en champignonsspiesjes tot vispakketjes en aubergette en courgines (toch Rachel?), de juffen Anne, Lotte en Janny maakten het klaar ;O.. Met de kinderen was afgesproken om de telefoon even weg te leggen tijdens het eten.

Door de vele broodjes en salades waren de kinderen snel uitgegeten en wisten een aantal kinderen niet hoe snel ze de telefoon er weer bij moesten pakken. Dit tot grote ontevredenheid van de juffen en meester :-/…

Na een goed gesprek over het telefoongebruik, het helpen opruimen en verantwoordelijk zijn voor elkaar en elkaars spullen was de groep weer op en top gemotiveerd! De koffer werd al zoveel mogelijk ingepakt, buiten werd alles opgeruimd, de verloren frisbee werd opgespoord met behulp van een drone en de bal werd uit het water gevist door Milan en Jayden.

Na dit goede werk was het tijd voor een afsluitend bosspel met een onbedoelde dwaling door het bos tot gevolg (sorry kinderen :p..). Eenmaal thuis hebben we nog even verstoppertje in het donker gespeeld en de barbecue aangestoken om het overgebleven vlees, gebakken banaan en marshmallows op te eten. Jason, Frits & Milan wisten niet van ophouden en hebben naar verwachting voorlopig genoeg speklappen achter de kiezen ;-)..

2.30 uur was het toch echt een keer mooi geweest en was het tijd om naar bed te gaan met een goed gevulde maag. Vijf uur later ging de wekker namelijk al, om de laatste dingen op te ruimen en even lekker te ontbijten. Door het goede werk gisteren was de sfeer tijdens het opruimen en ontbijten lekker relaxt!

Nadat de fietsen waren ingeleverd, was het wachten op de boot die ons terugbracht naar Holwerd, waar de bus met “wil friet’’ ons stond op te wachten om naar huis te brengen.

Dit nu typend in de bus kunnen we zeggen dat we trots zijn op deze enthousiaste groep kinderen en we kunnen terugkijken op een ontzettend leuk kamp met heerlijk weer! Het was een erg geslaagd kamp! 😀

Rust lekker uit en geniet van de foto’s die op de website komen te staan vandaag of morgen!